Monday 4 July 2011

Pada suatu hari :)

Pada suatu hari di sekolah , seorang murid bertanye kepada gurunya . Ketika itu , guru tersebut sedang mengajar tentang kasih sayang .





PELAJAR   : Cikgu macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita 
                   sayang ? Macam mane juga kasih sayang itu nak berkekalan 

CIKGU       : Okay kamu ikut apa yang saya suruh . kamu pergi ke padang . Kamu berjalan di 
                   atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu . Pilih yang paling cantik tanpa  
                   menoleh ke belakang lagi walau sekali . Dah petik rumput yang PALING cantik , bawa ke kelas. 




Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas , tiada sehelai rumput pun di tangannya . Cikgu bertanya KENAPA TIADA RUMPUT YANG DIPILIH ? 




PELAJARTadi masa saya berjalan , saya carilah rumput yang paling cantik . Memang ada
                 banyak yang cantik , maka saye pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik                   
             tanpa menoleh ke belakang  . Tapi sampai di penghujung padang , saya tak jumpe pun yang      
                  paling cantik . Mungkin ada di antara yang di belakang saya tadi rumput yang paling cantik tapi
                   dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula , jadi tiadalah rumput yang saya boleh  
                   petik .

Cikgu       :  Ya , itulah jawapannya . Maknanya apabila kita telah berjumpe dengan orang yang kita sayang ,
                   janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu . Kita patut hargai orang yang berada di  
                   depan kita sebaik baiknya . Jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah 
                   berlaku . Semoga yang berlalu tidak berulang lagi . Dan ingatlah orang yang paling kita sayang 
                   itulah yang paling cantik dan paling baik . Walaupun nak ikutkan banyak lagi ynag cantik dan 
                   baik seperti rumput tadi . :)